OFF THE WHITEBOARD AND INTO THE REAL WORLD: THE INNOVATION GYMNASIUM

"IF THINGS SEEM UNDER CONTROL, YOU ARE JUST NOT GOING FAST ENOUGH" Mario Andretti

The Person who says it cannot be done not interrupt the person who is doing it" - Chinese Proverb

lunedì 9 settembre 2013

C&D ovvero Curiosity & Diversity

Tutti i CEO e gli executives vorrebbero più innovazione nelle loro aziende, nei prodotti, nei processi, nei modelli di business, nei dipendenti.

E la risposta comune è: " perchè non organizziamo dei brainstorming tra i nostri?".

Dove i "nostri" sono magari il top managament dell'azienda costituito da senior executive che hanno  passato gli ultimi 5 anni leggendo gli stessi report, lavorando nello stesso settore, andando agli stessi eventi e magari - come prassi abitudinaria - molti "chiamati" dall'ex-CEO nella nuova avventura.
In sintesi: tutti con la stessa visione del mondo, del mercato...stesse esperienze (magari amici di famiglia con la casa delle vacanze a poche centinai di metri).

Da dove dovrebbe provenire l'innesco dell'idea in grado di generare alternative e scenari "nuovi"? 
Dalla DIVERSITA' di esperienze, dal provenire da settori diversi, dalla CURIOSITA' di incontrare gente diversa magari ad eventi insoliti ( in  Silicon Valley cosa abbastanza comune).

In un recente post - How to get rid of old ideas - un noto esperto di innovazione suggerisce alcune strategie (o, meglio,  comportamenti).
1. Explore trends
By exploring trends yourself, you will realize the world is changing rapidly. Trends offer inspiration for new insights. So study new concepts or business models based on new trends.
2. Explore technology
Technological developments are a wonderful source of inspiration. You will find technological resources in your own country as well, such as universities of technology, research centers linked to the non-profit government agencies or large tech companies such as Google, Philips, Siemens or Vodafone. And, get into contact with market leaders such as Samsung, 3M, IBM or Cap Gemini to explore their new technology. Soon, you’ll find out that the way you have been doing things is fast becoming obsolete.
3. Explore Opportunities
Generate potential innovation opportunities and seek inspiring sources for those opportunities. Go out and meet with inspiring people. One thing will lead to another. Your exploration journey will automatically take you off the familiar highways your mind usually follows.
4. Explore Customer Frictions
Meeting customers in person and discovering their frictions are the most effective sources of inspiration when it comes to getting rid of old ideas. A customer friction is a relevant need, impulse or wish from a specific target group, which is currently is left unsatisfied.


Alla base dei comportamenti la voglia, il desiderio di aprirsi all'ascolto ed all'osservazione.
Come scriveva Peter Drucker:
Innovators use both the right and the left side of their brain. They look at figures and they look at people. Go out to look...to ask...to listen!
 Insomma, meno riunioni nelle boardroom e più socialità....